By Alice Škývarová
•
21 Jul, 2023
Postcovidový řád výrazně ovlivnil provoz a péči o administrativní budovy. Vysoké hygienické požadavky a bezinfekčnost se již staly standardem. Daleko větší výzvu přinesl rozmach home office. Poloprázdné kanceláře a množství volných nemovitostí majitele nutí o prostory pečovat s větší pružností a hledat cesty k vyšší efektivitě, nikoli však na úkor kvality. Díky covidu se péče o administrativní budovy a kanceláře musela stát extrémně flexibilní. V kancelářích už není tolik zaměstnanců, ti jsou i tři dny týdně na home office. A na to musí reagovat majitelé a správci budov. Nikdo totiž nechce platit za úklid kanceláří, které jsou prakticky prázdné. O prostory je tak třeba pečovat flexibilně a s nápaditostí. Služby se realizují i mimo pravidelnou bázi. Pokud jsou kanceláře prázdné či je v nich minimum lidí, pružně se plánují práce, které za plného provozu udělat nelze. Pro klienta přitom vše musí být transparentní a plánovatelné. Chytrá zařízení zefektivňují péči o nemovitosti včetně úklidu Klíčem k vyšší efektivitě a zároveň i kvalitě péče o administrativní budovy je co nejlepší využití času pracovníků, včetně těch úklidových. “Trendem jsou chytré zásobníky, ze kterých spotřební zboží nevypadává. Jsou navíc objemnější (v případě, že to prostory umožňují), takže úklidoví pracovníci netráví množství času jejich doplňováním. Frekvence je výrazně nižší, a tak se mohou pracovníci více věnovat potřebnému úklidu,” říká Alice Škývarová, zakladatelka a spolumajitelka firmy ProfiPéče Group, která svým zákazníkům chytré zásobníky poskytuje zdarma. Chytré zásobníky šetří nejen čas úklidových pracovníků, ale i samotné spotřební zboží, což je jak ekonomické, tak šetrné k životnímu prostředí. Novinkou vstupující na trh jsou IoT (The Internet of Things) zásobníky s automatickým čidlem, které aplikaci v reálném čase předává informace, jaký je stav spotřebního zboží a co dochází, mimo jiné. Úklidový pracovník tedy netráví čas preventivní kontrolou a jen si hlídá upozornění, kde je co třeba doplnit. Takové high-tech prvky jsou vhodné pro velké budovy a prostory, kde přesun pracovníků zabírá hodně času. Dále například poskytují informace o množství osob, které je využívá, a tak se dá měřit sezonalita a obsazenost administrativních budov. Majitelé nemovitostí takové informace využívají k efektivní správě a péči o nemovitosti. “Tyto zásobníky se v zahraničí používají již poměrně běžně a jsou velmi populární. V České republice je k letošnímu červnu využívaly dvě velké společnosti,” říká Jiří Zelený z dodavatelské společnosti TORK Essity k budoucnosti IoT v hygieně a úklidu, tedy Tork Vision Cleaning. K využití chytrých zásobníků Alice Škývarová dále dodává: “Přirozeně chytří ale musí být i pracovníci úklidu. Pokud se coby externisté celý den pohybují po budově, pak musí být jejich čas využitý na maximum. Ač máme na vše zpracované přesné manuály činností, lidé nesmí fungovat jako roboti. Školíme své zaměstnance, aby byli proaktivní a když je něco hotové, samostatně přemýšleli, jak mohou nejlépe využít svůj čas, co jiného by ještě mohli udělat.” Cena nebo kvalita? To je oč tu běží. V době, kdy rostoucí náklady na energie prodražily provozování či pronájem nemovitostí, jsou náklady na péči o administrativní budovy o to více pod tlakem. Nikdo ale ve finále nestojí o levnou službu, která je nekvalitní a plná chyb, kdy se nikomu v případě potřeby nedovoláte, neprobíhá u ní supervize, kdy z obyčejných zásobníků vypadávají papírové ručníky a neustále se povalují na umyvadle nebo na zemi. “Majitelé a investoři dokáží ocenit, když dostanou celkově chytrý balíček služeb, které mohou čerpat,“ popisuje své zkušenosti Alice Škývarová. Představa, že je ve společných prostorách jen trochu vizuálního nepořádku, špinavé kliky, vypínače nebo sociální zařízení, je nejen pro náročné klienty nepřijatelná. V takovém případě už je nízká cena na úkor akceptovatelné kvality a nájemníci z takto spravovaných prostor začnou odcházet. “A to se skutečně děje, protože administrativních prostor je na trhu v současné době dostatek. Firmy zmenšují pronajímané plochy, protože zaměstnanci se v nich díky využívání home office točí. Kanceláře o mnoha tisících metrech už tak potřebuje méně společností než dříve, takže objem prostor, které jsou k dispozici, narostl. A kdo takové prostory má, chce je spravovat v perfektním stavu. Aby v nich majitelé či investoři klienty udrželi, nesmí kvůli tlaku na co nejnižší náklady kvalitu úklidu a jiné péče zanedbat,” popisuje situaci na trhu Alice Škývarová. Nonstop obsluhované online chaty si klienti pochvalují Dalším trendem v rámci managementu péče o nemovitosti je využívání efektivních online nástrojů komunikace. E-mail nebo telefon k okamžitému řešení problému vhodný opravdu není. “Na naší hotlince jsme prakticky 24 hodin denně. Klienti, kteří s našimi online nástroji nemají předchozí zkušenost, zprvu reagují vlažně. Jakmile ale vyzkouší permanentně spravované chaty, na kterých někdo non-stop reaguje na jejich požadavky, jsou nadšení. Říkají pak, to je opravdu profi péče,” sdílí Alice Škývarová reakce svých klientů. “Pro správu budov navíc vznikají online aplikace, které postupně zahrnují i úklid. Ve spolupráci s naší partnerskou společností jsme schopni provozovat správu administrativních nemovitostí s aplikační podporou revizí. Tak jednoduchou správu by si přál každý investor,” představuje novinky Alice. Výrazně nadstandardní požadavky na pracovníky Kvalitu a efektivitu péče o administrativní budovy ovlivňují především jeho pracovníci. Požadavky společnosti ProfiPéče Group na personál, včetně úklidového, jsou vysoko nad standardem trhu. “Téměř každý pracovník, který k nám přichází zvenku, musí změnit svůj přístup k práci. Nově příchozí nejsou zvyklí na aplikace, výkazy práce, detailní manuály činností nebo na to, že je někdo pravidelně přichází kontrolovat a podpořit,” popisuje nároky firmy její spolumajitelka Alice Škývarová. “Chvilku se s tím sžívají, ale velmi brzy pochopí, že jim vysoké nároky oplácíme vysokým standardem péče o ně. Dostávají odměny za kvalitní práci či za pochvalu od klienta. Vždy dostanou včas zaplacenou mzdu, která byla domluvena, což bohužel stále není běžný standard. Kdykoliv cokoliv potřebují vyřešit pro sebe nebo pro svou rodinu, tak jim pomůžeme. Stanou se součástí rodiny,” popisuje přístup k personálu Alice. ProfiPéče Group si nejen v péči o svůj tým vybudovala velmi dobré jméno. Lidé do firmy přichází pracovat s důvěrou. Ví, co je čeká, a ví, co za to dostanou. To je na současném trhu práce velké plus, ze kterého benefitují především klienti v podobě stabilního a zkušeného personálu, takže i vysoce kvalitní péče o jejich nemovitosti.